Digital Program Znaider Gigashvili

)1 8 9 7 - 1 8 3 3 ( י ו ה נ ס ב ר ה מס הקונצ'רטו ב־רה מינור לפסנתר ולתזמורת הוא הקונצ'רטו הראשון שברהמס חיבר מעודו. ,1858 עד 1854־ הלחנתו העסיקה את מחברו מ בהנובר 1859 בינואר 22־ הוא בוצע לראשונה ב . את כל 1861־ עם המלחין כסולן וראה אור רק ב ארבעת הקונצ'רטי של ברהמס (שני קונצ'רטי לפסנתר, קונצ'רטו לכינור והקונצ'רטו ה"כפול" לכינור וצ'לו) מציינת גישה סימפונית מובהקת, אם כי תפקיד הסולו תובע מן המבצע יכולת טכנית ושליטה מירבית בכלי. בכל הארבעה ניכרת היטב יכולתו המדהימה של ברהמס בפיתוח רעיונות ונושאים – תחת מגע ידו האוהב הם צומחים ומתפתחים, כשהמלודיות פורחות ומלבלבות והמיבנה הופך מורכב ומעניין. את הקונצ'רטו הראשון לפסנתר מאפיינים ממדים וסיגנון סימפוניים עם תפקיד סולני וירטואוזי, המיטיב לבטא את היכרותו המעמיקה והאינטימית של ברהמס עם הפסנתר. הגישה הסימפונית בולטת החל מהתיבות הפותחות את הפרק הראשון, שהניעו את אנטון ברוקנר (אשר לא רחש חיבה יתרה לברהמס) להצהיר כי ברהמס "פתח בנושא הראוי לסימפוניה". מעל דרדור מתמשך של הטימפני וצלילים ארוכים ומוחזקים של קונטרבאסים וכלי נשיפה משמיעים כלי הקשת נושא נסער, עתיר הדגשות עזות וטרילים (נגינה מהירה חוזרת ונשנית של שני צלילים סמוכים) חדים, המשדר קדרות ומתח. פתיחה מתפרצת מעין זו חורגת, ללא ספק, מן הגבולות המקובלים של קונצ'רטו לפסנתר. היא גם מעידה על זיקתו של הקונצ'רטו לסימפוניה התשיעית של בטהובן, שברהמס התרשם ממנה עמוקות, זיקה הבאה לידי ביטוי לא רק בסולם המשותף (רה מינור) אלא גם באווירה הטעונה ובעוצמת ההבעה. עושרו התימטי ומורכבותו של הפרק הראשון גלומים בחמישה נושאים שונים ובעובדה שלמן כניסתו הראשונה משמיע הפסנתר חומר המנוגד ברוחו לנושא הפותח את היצירה, גם אם לעיתים כולל תפקידו טרילים והדגשות. כך גם הנושא השני האמיתי, הלירי והרך, מנוגן לראשונה בפסנתר ואינו כלול בתצוגה התזמורתית שבתחילת הקונצ'רטו. יש המייחסים את האווירה הטרגית והמעיקה קמעה השוררת בפרק זה לנסיבות זועזע ברהמס עד עמקי 1854־ חוץ מוזיקליות. ב נפשו מנסיון ההתאבדות של רוברט שומאן, ידידו האהוב. המוזיקה חדורת הלהט והתוגה כאחת שבפרק הראשון נבעה, ככל הנראה, מרגשותיו של ברהמס עקב מצבו הנפשי הקשה של חברו. על הפרק האיטי שורה רוח מלנכולית ופיוטית מאת ברהמס. הרקוויאם הגרמניהמזכירה את דקות 44־ כ ב ־ ר ה מ י נ ו ר ל פ ס נ ת ר 1 ' ק ו נ צ ' ר ט ו מ ס 1 5 ' ו ל ת ז מ ו ר ת , א ו פ מאסטוזו אדג'ו רונדו: אלגרו נון טרופו

RkJQdWJsaXNoZXIy NDUxMg==