Digital Program Znaider Gigashvili

)1 8 6 9 - 1 8 0 3 ( ה ק ט ו ר ב ר ל י ו ז , אביו שלח אותו 17 כשהקטור ברליוז היה בן ללימודי רפואה בפריז. לעיר הגדולה הייתה השפעה מכרעת על ברליוז הצעיר, אם כי לא באופן שהאב קיווה לו. החיים שם הציעו הזדמנויות תרבותיות רבות שלא היו מנת חלקו בכפר הקטן ממנו הגיע. האופרה, הסימפוניות של בטהובן ששמע לראשונה והטרגדיות של שייקספיר בהן צפה הותירו עליו רושם עז וכיוונו את מסלול חייו האמנותי מעתה ואילך. חוויה תרבותית מיוחדת התרחשה בספטמבר , עת הגיעה להקת תיאטרון אנגלית להציג 1827 את "המלט" בתיאטרון האודאון. מי שגילמה את אופליה הייתה השחקנית האירית הרייט סמית'סון, המבוגרת בשלוש שנים מהמלחין. ברליוז התאהב בה מייד, והפך אובססיבי לגביה. את ההתאהבות הכפייתית תיעל לכתיבת הסימפוניה הפנטסטית. זוהי יצירה תוכניתית, כלומר יצירה מוזיקלית המבטאת תוכן חוץ מוזיקלי - במקרה זה סיפור המבוסס באופן חלקי על חייו של המלחין. ברליוז כתב את הסיפור וביקש שעותק שלו יחולק לקהל בקונצרט. המלחין שיפץ מעט את הסיפור לאורך השנים, אבל ההבדלים בין הגרסאות השונות זניחים יחסית. הגרסה המפורסמת , השנה בה יצאה 1845־ מכולן היא זו שהופיעה ב לאור הפרטיטורה של היצירה. לכבוד הקונצרט הערב אנו מביאים תרגום חדש לעברית של דברי המלחין (בהמשך החוברת). "אידה במרכז הסימפוניה נושא מוזיקלי המכונה - רעיון קבוע - המייצג את האהובה. נושא פיקס" תיבות, מופיע לראשונה מייד לאחר 40 זה, בעל המבוא האיטי בפרק הראשון. הוא רומנטי ביותר באופיו ומבטא את הכמיהה הלא ממומשת של המלחין לאהובה. הנושא מופיע בכל אחד מפרקי הסימפוניה, בכל פרק בהתאם להתרחשות העלילתית. הפרק השני למשל, מתרחש בנשף פריזאי אלגנטי. החוגגים רוקדים ולס אצילי, כאשר לפתע הגיבור מבחין באהובתו בין הרוקדים. באפקט כמעט קולנועי מיטשטשת מוזיקת במשקל המשולש אידה פיקסהריקוד ונשמע ה של הוולס. בפרק הרביעי המלחין צועד לעבר הוצאתו להורג, ורגע לפני המכה העורפת את ראשו, הוא נזכר פעם אחרונה באהובתו: מארש העלייה לגרדום נפסק והקלרינט מנגן את צלילי תחילת הנושא, הנקטעים באקורד הגיליוטינה ובצהלות הקהל. בפרק החמישי, המתרחש בשבת מכשפות, הנושא לובש אופי שטני ונעשה פרוע יותר ויותר ככל שהפרק מתקדם. קצרה היריעה מלפרט את עושר ההמצאה של ברליוז בסימפוניה, בעיקר בכל הנוגע לתזמור: (גלישה) בחליל, ארבעה נגני טימפני גליסנדו המחקים צלילי רעמים, אבוב המנגן מחוץ לבמה, פעמונים המחקים מוזיקת לוויה ונגינה בעזרת העץ של הקשת כדי לחקות ריקוד שלדים, הם רק חלק קטן מהאפקטים החדשניים שהמלחין משתמש בהם. הוא מציין בדיוק כמה נגני כלי קשת הוא רוצה שינגנו, באילו מקלות על נגני דקות 50־ כ 14 ' סימפוניה פנטסטית, אופ ֹחלומות בהקיץ - תשוקות: לרגו – אלגרו אג'יטטו א אפסיונטו אסאי נשף: ולס. אלגרו נון טרופו סצנה בכפר: אדג'ו צעדה אל הגרדום: אלגרטו נון טרופו חלום על שבת מכשפות: לרגטו – אלגרו

RkJQdWJsaXNoZXIy NDUxMg==